246, Old York Rd, NY 08080

09:00 AM to 07:00 PM ( Mon - Sat )

Proč je nutná reforma školství


Ač se nám to nemusí líbit, pravdou je, že se naše školství od dob Marie Terezie příliš nezměnilo. Jistě, dnes se učí děti poněkud jinou látku, avšak základní principy zůstávají stejné. A to navzdory tomu, že jsme v posledních desetiletích udělali velký pokrok v oblasti dětské psychologie i v poznávání toho, jak se člověk učí a uchovává informace. Není tedy divu, že mnozí volají po reformě školství. Je však otázkou, zda je to skutečně nezbytné.

 

V první řadě se musíme podívat, jak vlastně výuka dnes probíhá. Je totiž založena především na memorování faktů, spíše než na tom, aby děti poznávaly nové věci samy. Také příliš nebere v potaz jejich individualitu – všichni se učí to samé, a kdo toto tempo nezvládá, si musí najít doučování. To, zda a jak si vše pamatují, je pak ověřováno pravidelně písemkami.

 

dítě ve škole

 

Zde můžeme namítnout, že například v matematice to tak není, že zde je potřeba logika. Skutečně? Nebo se děti musí nabiflovat postupy a vzorečky a ty následně dodržovat? Jakou známku dostanou, když se k dobrému výsledku dopracují jinak, než jak jim předvedl učitel? I zde je memorování, ať se nám to líbí, nebo ne.

 

učící se dítě

 

Všichni však můžeme potvrdit, že takto naučená látka nám v hlavě příliš dlouho nezůstane. Většinou ji zapomeneme krátce po tom, co jsme z ní složili poslední zkoušku. To platí tím spíše, že naprostou většinu z toho, co se naučíme, potřebovat nebudeme.

 

Jistě, dříve, kdy bylo cílem školství především naučit děti povinnostem a pevnému rozvrhu, který musely bez odmlouvání dodržovat, to bylo v pořádku. Bylo nutné vychovávat tímto způsobem budoucí pracovníky do továren a dělníky. Dnes je však jiná doba, a vyžadována je hlavně kreativita, vlastní myšlení a schopnost řešit problémy samostatně. To se však ve školách neučí. Zde se učíme pouze dodržovat naučené postupy. A to dnes zkrátka a dobře nestačí.